Podkarpackie firmy, które ucierpiały w związku z pandemią Covid-19 będą się mogły ubiegać o bezzwrotną pomoc w formie grantu. Pieniądze będzie można wykorzystać na różnego rodzaju wydatki związane z prowadzeniem firmy.
Nabór wniosków ruszy 12 sierpnia. Pieniądze na wsparcie pochodzą ze środków unijnych oraz z budżetu państwa. Z puli 40 mln – 12 mln jest przeznaczone na branżę turystyczną.
Wsparcie będzie udzielane mikro i małym przedsiębiorcom, a więc firmom zatrudniającym poniżej 50 pracowników, których roczny obrót lub roczna suma bilansowa nie przekracza 10 milionów euro. Pomoc skierowana będzie wyłącznie do firm z terenu województwa podkarpackiego, które prowadziły działalność gospodarczą w dniu 31 grudnia 2019 r. i znalazły się po tym dniu w sytuacji nagłego niedoboru lub braku płynności finansowej z powodu wystąpienia pandemii COVID-19. Wśród warunków uzyskania grantu jest spadek obrotów nie mniejszy niż 50% w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku.
Przedsiębiorcy ubiegający się o granty muszą także spełnić inne kryteria, a chodzi w szczególności o niezaleganie na koniec grudnia 2019 roku lub na dzień udzielenia wsparcia z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne. Ponadto, przedsiębiorca chcący otrzymać pomoc, na dzień składania wniosku nadal musi prowadzić działalność gospodarczą, nie może znajdować się w stanie likwidacji, w trakcie postępowania upadłościowego albo postępowania restrukturyzacyjnego.
Nabór wniosków ruszy 12 sierpnia i będzie prowadzony za pomocą platformy gov.pl, z wykorzystaniem profilu zaufanego. Elementem obligatoryjnym będzie wysłanie pisma na skrzynkę podawczą RARR S.A. na platformie ePUAP wraz z załącznikiem w postaci wypełnionego wcześniej wniosku pobranego ze strony http://rarr.rzeszow.pl.
O przyznaniu pomocy będzie decydować termin złożenia wniosku.
Przedsiębiorcy będą mogli wykorzystać uzyskaną pomoc m.in. na takie potrzeby jak:
- opłaty związane z prowadzeniem biura, zakładu, tj. czynsz za wynajem, opłaty licznikowe (prąd, gaz, woda, ogrzewanie),
- usługi sprzątania i konserwacji powierzchni i pomieszczeń biurowych,
- usługi ochrony i monitoringu,
- usługi telekomunikacyjne, pocztowe,
- zakup materiałów eksploatacyjnych do urządzeń biurowych i ich serwis,
- zakup materiałów biurowych, artykułów sanitarnych (w tym ochrony osobistej wynikające z zaleceń Ministra Zdrowia) i chemii gospodarczej oraz artykułów spożywczych na potrzeby pracowników,
- zakup ochronnej odzieży służbowej,
- utrzymanie infrastruktury teleinformatycznej, usługi z zakresu: obsługi kancelaryjnej, księgowej, prawnej, doradztwa podatkowego, zarządzania flotą pojazdów służbowych, itd.,
- zakup materiałów i płynów eksploatacyjnych oraz paliwa do pojazdów służbowych,
- ubezpieczenia majątku i odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorcy,
- wydatki związane z kosztami eksploatacji samochodu.
Środki dotacji nie będą mogły zostać przeznaczone na wydatki inwestycyjne oraz wynagrodzenia.
Wsparcie będzie przyznawane i rozliczane w oparciu o tabelę stawek jednostkowych, których wysokość zależeć będzie od stanu zatrudnienia w firmie w przeliczeniu na liczbę pełnych etatów (FTE – ekwiwalent pełnego czasu pracy). W przypadku samozatrudnionych FTE wynosi 1. Przykładowo, stawka jednostkowa dla osoby samozatrudnionej (FTE=1) wynosić będzie 7 845,11 zł, natomiast stawka jednostkowa dla przedsiębiorstwa, którego FTE wynosi 3 to 13 588,13 zł.
Przedsiębiorca będzie mógł uzyskać pomoc maksymalnie na okres 3 miesięcy tj. w wysokości 3 stawek jednostkowych.
Wsparcie w postaci grantu nie może być udzielane między innymi na działalność z zakresu: produkcji lub wprowadzania do obrotu napojów alkoholowych, gier losowych czy dla instytucji finansowej, bankowej oraz z sektora kas spółdzielczych.
Więcej informacji znajdziecie Państwo pod linkiem: